Naar inhoud

Blog

Marktaandeel terugwinnen!

Ken je dat gevoel, dat je je realiseert dat het marktaandeel terugloopt? Je zo druk bent geweest met van alles en nog wat dat je marktaandeel minder is geworden. Je eerste reactie dus is: 'Meer verkoopkracht aantrekken om zo de markt weer terug te winnen'. Tijd om je ambities scherp te stellen en in actie te komen.

Blog Marktaandeel - Tijdsdruk

Maar hoe moet je dat nu aanpakken? De vraag van vele ondernemers en managers. Het aanwerven van een nieuwe sales topper lijkt dan de beste oplossing, maar is dat wel altijd zo? En waar vind je dan, het liefst zo snel mogelijk, de juiste verkoper die bij het huidige team past, van aanpakken weet en een sterke persoonlijkheid heeft.

Communicatie
"Het is belangrijk dat je goed luistert naar de klant en doorvraagt over de huidige situatie. Door vragen te stellen over het team, de ambities van het team en de gewenste situatie kom je vaak al wat blokkades tegen. Veel ondernemers lopen geregeld tegen verschillende soorten problemen aan en gaan in eerste instantie uit van een externe oplossing, zoals een nieuwe accountmanager aannemen. Maar het is zinvol om eerst de interne situatie goed in kaart te brengen, om bij de kern te kunnen beginnen". Sandra Kalcik is Consultant bij Velde Groep, Jaarlijks helpt ze klanten bij het waarmaken van hun commerciële ambities, waarbij ze focust op het versterken van de organisatie van binnenuit.

‘Foto’ van het team
"Wat ik adviseer is om een ‘foto’ te maken van het huidige team.
Hierbij brengen we de talenten, Blog 1 - Marktaandeel - Foto makenaandachtspunten en uitdagingen van het team in kaart. De interne communicatie in een team komt hiermee op gang, doordat iedereen aangeeft waar ze energie van krijgen, maar ook waar de ambities niet liggen. Zo vind je de ‘gaps’ in een team. Vervolgens bespreek je de ambities van de manager of ondernemer. Zijn deze ambities met het huidige team te realiseren? Is hiervoor extra opleiding, coaching of een andere invulling van de rollen nodig? Als de ‘gaps’ tussen de bedrijfsdoelstellingen en de aanwezige talenten te groot blijkt te zijn dan is het pas tijd om externe versterking te zoeken."

"Daarna ga je samen op zoek naar een profiel dat het huidige team aanvult en versterkt." Oke zul je nu denken, maar als ondernemer weet ik toch wel hoe mijn team functioneert? "Toch komt het vaak voor dat wat er gezocht wordt, niet helemaal duidelijk is". Maar hoe kan dat toch, dat dit ‘niet helemaal duidelijk is?’ Helpt het dat een buitenstaander de vragen stelt? Denkt iedereen te weten hoe het zit maar hebben ze het nooit echt gevraagd? Durft iedereen zich hier wel over uit te spreken? Of durven ze de interne organisatie niet onder de loep te nemen? "Er kunnen heel veel factoren een rol spelen en daarom is het verstandig eerst intern te kijken wat er speelt. Met zo’n ‘foto’ van het huidige team haal je makkelijk boven water wat je nodig hebt."

Ambities
De lat ligt vaak hoog, ondernemers hebben uitdagende ambities en je wilt geen verkeerde keuzes maken op basis van ‘tijdsdruk’. "Als je van de interne situatie naar de externe situatie werkt, krijg je een goed beeld van waar het daadwerkelijke knelpunt zit en waar je dus moet beginnen."

Blog 1 - Marktaandeel Ambities
"Andersom schuilt namelijk het gevaar dat je het probleem niet bij de kern aanpakt en ook nog de verkeerde persoon aanneemt op basis van verkeerde inzichten. Het is belangrijk dat het team in beweging komt, zich ontwikkelt en uitdagende stappen richting de markt zet. Zet mensen in hun kracht, en ze laten je organisatie groeien!"


Nieuwsgierig geworden naar een voorbeeld uit de praktijk? Prins&Dingemanse - Marktaandeel terugwinnen


Geschreven door:
Annegien Boogaert Annegien Boogaert
Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch Disclaimer Intranet © Copyright 2016 Velde Groep Webdesign & CMS: a&m impact