Naar inhoud

Interview: Feest, 25 jaar Velde!


Vanaf december 2017 viert Velde haar vijfde lustrumjaar. Een mijlpaal waar directeur Paul Bettonviel trots op is. En voor mij als nieuwkomer bij Velde een mooie gelegenheid om Paul eens het hemd van het lijf te vragen.

Vijfentwintig jaar geleden werd de organisatie opgericht. Hoe begon het?
“In 1993 werden de deuren geopend onder de naam Van der Velde werving en selectie Salesfuncties. De naam van het bedrijf maakte inmiddels wat veranderingen door, maar de drijfveer van het bedrijf bleef hetzelfde: matching great ambitions! Wij geloven in intrinsieke motivatie en het koppelen van ambities van organisaties en professionals. Met vestigingen in Nederland, België, Duitsland, UK en Frankrijk kennen onze professionals de markt en weten ze opdrachten succesvol af te ronden.”

Waarom kiezen kandidaten en opdrachtgevers voor Velde?
“Wij zijn geen cv-schuiver of headhunter. Kandidaten lokken we niet maar prikkelen we. Net als onze opdrachtgevers. Bij beide gaan we op zoek naar hun intrinsieke motivatie. De perfecte match komt alleen tot stand wanneer we de echte ambitie van opdrachtgever en de kandidaat boven water kunnen krijgen. Een match waardoor beide succesvol op de langere termijn zijn."

Kun je dat verder uitleggen?
"Ambities helpen dromen waar te maken. Ons doel is om dit voor beide partijen te realiseren. Voor de opdrachtgever wordt innovatie belangrijker. Er is steeds meer vraag naar profielen die beter passen in een ‘exploration’ –gedreven wereld. Bij kandidaten zien we dat de jongere generatie echt anders tegen werk aankijkt dan de oudere generaties. Jongeren vinden passion & purpose belangrijk waardoor employer branding belangrijker wordt dan corporate branding. Voor ons ligt hier de uitdaging om de jongere generatie en de opdrachtgever samen te brengen. De juiste ambities aan elkaar te matchen!"

Laatst vierde jij zelf je twintigste Velde-verjaardag. Zit je al twintig jaar op dezelfde stoel?
“Nee, ik ben begonnen als consultant. Door de jaren heen ben ik doorgegroeid naar teamleider, adjunct-directeur en uiteindelijk directeur. Ruim twaalf jaar geleden nam ik het stokje over van de vorige eigenaren en sindsdien ben ik algemeen directeur bij Velde.”

Heeft het nooit gekriebeld om juist zelf ergens anders te gaan werken?
“Nee, eigenlijk niet. Het klinkt heel cliché maar de tijd is voorbijgevlogen. Door externe veranderingen, wisseling van functie en verschillende opdrachtgevers en kandidaten is de dynamiek nooit weg.”

Welke verandering van de afgelopen vijfentwintig jaar is je het meest bijgebleven?
“In de beginjaren was er nog geen internet. Nu kunnen we ons een wereld zonder niet meer voorstellen. De omslag van printmedia naar onlinemedia vond ik enorm ingrijpend. In plaats van pagina’s te vullen in de kranten, staan onze advertenties nu online. Via banners, facebook, instagram en adwords zijn we letterlijk bij de kandidaat thuis in de huiskamer aanwezig. Onze vacatures zijn er als ze boodschappen doen, het nieuws lezen of contacten met vrienden onderhouden. Om hier actief op in te spelen, zijn we met onze organisatie een andere weg ingeslagen. Juist deze omschakeling van al onze medewerkers vind ik mooi om te zien en blijft mij bij.”

Wat is je grootste uitdaging geweest?
“De jaren 2008 en 2009 waren lastig. De crisis nam ook in Nederland de overhand en steeds meer mensen verloren hun baan. Hiermee verdween ook de noodzaak om een professioneel bedrijf in de arm te nemen om de juiste kandidaat te vinden.

Bedrijven waren op zoek naar omzet en werden creatiever door in het buitenland te kijken. De behoefte van onze opdrachtgever werd hierdoor anders en verplaatste zich naar de landen om ons heen. In deze jaren hebben wij onze internationale tak verder ontwikkeld en mede daardoor heeft Velde de crisis overleefd.”

Waar ben je trots op?
“Ik ben enorm trots dat we 25 jaar bestaan en onze toekomst er heel goed uitziet. Ook bij onze medewerkers. Dienstverbanden van vijftien of twintig jaar zijn geen uitzondering. Onze bedrijfsstructuur biedt de mogelijkheid om een aandeel in het bedrijf te verwerven. Een optie waarvan veel medewerkers gebruikmaken als de kans zich voordoet. Want de aandelen zijn natuurlijk niet eindeloos uit te geven.”

Wat zie je graag voor de toekomst, om trots te blijven?
"Er zijn nog veel kansen die we kunnen benutten. Ik vind het belangrijk dat we onze opdrachtgevers kunnen helpen om hun strategie te vertalen naar een aantrekkelijk employer branding. Daarnaast is het een uitdaging om met de juiste technologie de boodschap bij de juiste doelgroep te krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat we klaar zijn om deze slag te maken en dat maakt mij erg trots."

Wie jarig is, trakteert! Staat er nog iets bijzonders op het programma?
“Jazeker, want zonder onze relaties zouden we niet bestaan! Daarom hebben we een mooi lampje gemaakt om hun ambitie in ‘the spotlight’ te zetten. Deze worden uitgedeeld om heel Nederland weer te laten shinen.”

Maar ook onze 39 medewerkers zijn we niet vergeten. Want zij zorgen ervoor dat we al vijfentwintig jaar bestaan. Daarom vierden we ons vijfde lustrum afgelopen januari samen in de sneeuw tijdens een vierdaagse skitrip!”

Jaaaa, het was super leuk om samen ons vijfde lustrumjaar te vieren in de sneeuw!


Geschreven door:
© Copyright 2018 Velde Webdesign & CMS: a&m impact Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch