Naar inhoud

Werken voor een Hollander

Verschenen in Globe Magazine januari 2017



Korte communicatielijnen, weinig hiërarchisch en een informele werksfeer. Slechts enkele cliché voorbeelden die naar voren komen als het over werken voor een Nederlands bedrijf gaat. Maar hoe ervaart de buitenlandse collega die op afstand werkt nu daadwerkelijk de bedrijfscultuur van een Hollandse organisatie en hoe gaat hij of zij daarmee om? Een aantal buitenlandse werknemers vertelt over de ervaringen.

Globe magazine januari 2017“Het was een bewuste keuze om voor een internationaal bedrijf te gaan werken”, vertelt de Belgische commerciële man van Valmont, Brecht Warlop. “Dit wilde ik graag omdat er in een internationaal bedrijf meer mogelijkheden zijn qua toekomstperspectief, maar ook vanwege de brede functie-inhoud. Het is fijn om veel verantwoordelijkheid te krijgen en hét gezicht in België te zijn voor Valmont. Het Nederlandse hoofdkantoor is gunstig vanwege de taal en de korte afstand.” Ook de Brit Stephen Belfort, Area Sales Manager UK, Ierland en Scandinavië bij AmbaFlex, had zo zijn specifieke redenen om voor een buitenlands bedrijf te werken, maar niet in het bijzonder een Nederlandse organisatie. “Door mijn eerdere ervaringen met zowel Britse als niet-Britse ondernemingen, wist ik dat ik voor een overzees bedrijf wilde werken. Met AmbaFlex kwam de mogelijkheid om voor een Nederlands bedrijf de sales in een internationale regio te leiden, dat was de perfecte uitdaging voor me.”

Uitdaging

Veel Nederlandse ondernemingen willen hun succes de grens over tillen. In de wetenschap dat hun Nederlandse manier van werken in eigen land zijn vruchten heeft afgeworpen, willen ze die strategie ook in de buitenlanden uit gaan zetten. “De manier van zakendoen in België is heel anders, een Nederlands bedrijf moet daar rekening mee willen houden,” geeft Warlop aan. “Wat ik merk is dat vooral de klanten in Nederland minder kritisch zijn. In België zijn ze veeleisender. Ze zoeken meer een partnership op lange termijn, dus de overtuigingsfase duurt langer. In Nederland kom je sneller tot zaken, maar je kunt klanten ook zomaar weer verliezen.

In België moet je vertrouwen opbouwen, maar als je een klant binnen hebt, is het vaak een klant voor het leven. Meer loyaliteit.” Het andere cultuurtje vergde wat gewenning, zowel voor hem als andersom voor zijn nieuwe werkgever. “Maar nu loopt het heel goed. Vanuit Nederland is het duidelijk wat men van mij verwacht en er wordt rekening gehouden met de andere markt in België.” Belfort was zich bewust dat hij in een andere cultuur terechtkwam en roemt zijn huidige werkgever. “De verschillen zitten vooral in de werkethiek van de collega’s, het enthousiasme, de drive en de focus op het uiteindelijk doel van de onderneming.” Pierre Kervegant, salesverantwoordelijke Frankrijk en Maghreb voor Firestone Industrial Products, ziet de Hollandse directheid als iets positiefs in zijn dagelijkse werkzaamheden. “Het voorkomt sluimerende discussies tussen collega’s. Het heeft een gunstig effect op de resultaten van zowel de medewerkers als het bedrijf in zijn geheel.” Hij geeft wel aan dat het ook voor hem aanpassen was. “Als je er niet op voorbereid bent dan kan het negatief overkomen.”

Overtroffen verwachting

“Deze ervaring is beter dan ik had verwacht,” geeft Belfort aan. Hij verwachtte een positieve instelling van zijn collega’s en vindt dit terug in zijn dagelijkse contact met Nederland. “Alle medewerkers gaan voor eenzelfde doel in lijn met de strategie van het bedrijf. Ze gaan bedachtzaam te werk en zijn altijd bereid om te helpen. Dit is erg verfrissend. In de UK zit een duidelijke scheiding tussen management en ander personeel. Daarmee creëer je een oncomfortabele werksfeer en uitdagende omstandigheden. Door de open communicatielijnen is er nog nooit een situatie geweest waarin we niet door middel van open discussie een probleem opgelost hebben.” Volgens Warlop is diezelfde open communicatie de reden dat hij snel kon wennen. “Wij staan naast in plaats van boven en onder elkaar. De leidinggevenden drukken hun mening niet door. Ik krijg de kans om input te geven en daar wordt ook echt naar geluisterd.”

Enkel oplossingen

De kunst om met de Nederlandse clichés rondom de bedrijfscultuur om te gaan, zit hem vooral in de houding vanuit een nieuwe collega. Buitenlandse professionals die met een positieve, open blik hun nieuwe baan instappen, waarderen de manier van aanpakken van de Nederlandse bedrijven en zijn vaak op zoek naar deze werkwijze. Rasoptimist Kervegant verwoordt het zo: “Problemen bestaan niet, enkel oplossingen. Ik pas me heel makkelijk aan situaties aan. Daarnaast is het zo dat elk land zijn eigen gewoonten kent, dit kan zelfs per regio verschillen.” Een werkgever mag zich aan de andere kant openstellen voor de ideeën die zijn buitenlandse werknemer aandraagt. Alleen dan krijg je de neuzen dezelfde richting in en kan er een goede strategie ontwikkeld worden om de markten over de grens te veroveren.

Geschreven door:
Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch Privacy Disclaimer Intranet © Copyright 2017 Velde Webdesign & CMS: a&m impact