Naar inhoud

Blog: De Nederlandse kip vs de Belgische vis


Het lijkt zo simpel, de oversteek naar onze zuiderburen. België ligt op een steenworp afstand en een groot deel van de bevolking spreekt nog dezelfde taal ook. Toch komen veel Nederlandse ondernemers van een koude kermis thuis, zowel bij het veroveren van de Belgische markt als bij het rekruteren van lokale werknemers.

Koen Mathijssen, zaakvoerder van Velde in België, kent het klappen van de zweep. Als Nederlandse Belg komt hij regelmatig in aanraking met de grote verschillen die bestaan tussen beide landen. “In België is de hele samenleving ingericht op zekerheid; geen risico’s nemen”. Mathijssen vertelt; Nederland kent stemrecht, België stemplicht. Dit is een verplichting, want stel je voor dat er niemand op komt dagen. Een Belg wikt en weegt, overlegt nog eens en als je denkt dat hij overstag is, krabbelt hij misschien toch nog terug. Voorzichtigheid voor alles.”

Nederlanders krijgen vaak het stempel ‘arrogant’ of ‘direct’. “Gaan we zaken doen?” is aan het einde van de eerste of tweede afspraak niet meer dan normaal. In België werkt dat wat anders. Je bouwt eerst een relatie op. Als dit eenmaal gelukt is en je hebt het vertrouwen gewonnen, dan beschik je misschien wel over een klant voor het leven. Mathijssen: “Nederlanders zijn een etalagevolk. Alles ligt vrijwel direct op tafel. Een Belg is veel bedachtzamer.

Daardoor onderschatten we ze vaak. Je mag het vergelijken met de manier waarop een kip en een vis zich voortplanten. De Nederlander is de kip die met veel kabaal één ei legt in alle openbaarheid. De Belg kan vergeleken worden met een vis. Die zoekt een stil, afgezonderd plekje op waar hij in alle rust een hele hoop eitjes produceert.”

Mathijssen vindt dat er een bepaalde verantwoordelijkheid ligt bij de ondernemer die besluit zaken te gaan doen in het buitenland. “Je kiest er als ondernemer bewust voor om de stap naar België te maken. Dit vraagt om bepaalde aanpassingen. Zoals je ook zal doen als je zaken gaat doen in Frankrijk of China.” Als je goed rekening houdt met de culturele verschillen is België nog steeds een zeer interessante markt voor de Nederlandse ondernemer. Vlaanderen is een welvarende streek, de taal vormt geen probleem en de afstanden zijn relatief klein, vanuit Nederland gezien.

Wil je meer lezen over zaken doen in België lees dan hier het succesverhaal van Avedko of Sefar

Geschreven door:
© Copyright 2017 Velde Webdesign & CMS: a&m impact Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch