Naar inhoud

Blog: Goede arbeidsvoorwaarden

Sinds 1 augustus 2017 ben ik actief in de rol van (junior) consultant bij Velde. Vanwege mijn korte dienstverband kom ik op de welbekende feestjes en partijen nog regelmatig mensen tegen aan wie ik dat voor het eerst vertel. “Waarin geef jij advies?” is dan de volgende vraag. Hardop nadenkend hoe ik dit het beste kan formuleren begin ik meestal met de waarheid: werving en selectie. “Ah, net als een uitzendbureau?” zegt de ander begripvol, waarop ik mijn drankje neerzet en hoofdschuddend glimlach van nee.

Misvatting

Deze perceptie leeft namelijk niet alleen bij familie, vrienden en kennissen. Ook opdrachtgevers én kandidaten weten vaak niet exact wat wij doen. Of beter gezegd, kunnen doen. Ja, wij bemiddelen tussen twee partijen. En ja, dat valt en staat grotendeels met het schrijven van een goede vacaturetekst. Maar onze adviezen gaan verder dan ‘werven’, verder dan ‘selecteren’. Als bedrijfskundige heb ik geleerd om mijzelf te verdiepen in de problemen van organisaties en mogelijke oplossingen te bedenken die zij kunnen implementeren. Lees: de kandidaat. Zo help ik beiden hun uiteindelijke doel te realiseren. De stip op de horizon...

Het klinkt wellicht clichématig, maar in de huidige arbeidsmarkt waar krapte heerst is het van groot belang dat dergelijke ambities helder geformuleerd zijn. Men is zelden op zoek naar een andere auto, telefoon of laptop van de zaak. Veel belangrijker is het waarom, wat is de reden dat jij doet wat je doet? En bovenal, welke organisatie of kandidaat past daar het beste bij? Dat is ons vertrekpunt. Omdat de definitie van succes voor iedereen anders is ben je van onschatbare waarde om die wederzijdse klik te creëren. Daar halen wij voldoening uit en ligt direct ook de grootste kracht van onze dienstverlening. Het juiste gevoel, de juiste beleving.

"Ja, ik wil"

Eigenlijk, als je het zo bekijkt zijn we eerder te vergelijken met een datingbureau. Onze kennismakingsgesprekken zijn feitelijk speeddates, waarin je gevraagd wordt naar je ex(-werkgever) en de assessments die we toepassen draaien om het innerlijk. Niet je uiterlijk. Bovendien wordt men tijdens een procedure regelmatig ‘verliefd’ op elkaar en doen wij er alles aan om het perfecte huwelijk te voltrekken. De intrinsieke motivatie voorop gesteld, want op een scheiding of one night stand zit niemand te wachten.

Vanuit mijn studie is één ding mij in ieder geval bijgebleven: strategie is nergens zonder de mens, en andersom. En wij - Velde - hebben de kennis in huis om die human resources te kunnen matchen. Onze ‘recruitment’ gaat over datgene wat organisaties echt nodig hebben en de zoektocht naar datgene wat zij te bieden hebben. Engagement zou ik het willen noemen. Amerikaans onderzoek* wees uit dat slechts 30% van alle werknemers dit positief kan bevestigen. De absolute meerderheid put hier nauwelijks energie uit en toont weinig tot geen betrokkenheid.

Weet je, als ik ergens ontzettend allergisch voor ben geworden dan zijn het wel ‘goede arbeidsvoorwaarden’. Want die hebben we allemaal. Toch? Bij een bekende Nederlandse bank in ieder geval wel. Maar goed, wat krijgt hij er uiteindelijk voor terug?

Geschreven door:
© Copyright 2018 Velde Online: a&m impact Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

We willen graag je toestemming vragen om deze cookies te plaatsen.

Klik hier voor meer informatie.

Accepteren Weigeren