Naar inhoud

Blog: Hoe zit het met het talent in jouw organisatie?

De meeste van mijn relaties zijn MKB-bedrijven die te maken hebben met dynamische omgevingen. De zichtbaarheid van hun sales professionals is vaak groot, net als hun commerciële bijdrage. Wanneer mijn relaties te maken krijgen met veranderende omstandigheden, denken ze in eerste instantie vaak aan versterking in de vorm van nieuwe professionals. Zij vragen mij dan om hulp. We sparren samen over de veranderingen en gevolgen hiervan op de interne organisatie. Eén van belangrijkste vragen is wat het beeld is van ondernemerschap bij de bestaande medewerkers. Dat is immers de basis. Keer op keer blijkt deze vraag lastig te beantwoorden voor onze relaties.


Blog - VeldeCommunicatie – Communicatie Communicatie

De huidige medewerkers, vooral diegenen die langer in dienst zijn, zijn vaak loyaal en doen hun uiterste best. Ze zijn echter niet altijd even snel of goed in staat om met veranderingen mee te gaan. Daarom is in zo’n situatie de eerste gedachte vaak om mensen van buitenaf aan te trekken. Deze zijn nog niet beïnvloed door de bestaande werkwijze en de 'oude' cultuur. Maar eerst even terug naar de bestaande basis. Hoe staat het daar eigenlijk mee?


Mijn ervaring is dat elke 'foto' van een interne organisatie uniek is. Het hoofdthema qua uitdaging is in de meeste situaties hetzelfde. Communicatie, communicatie, communicatie. Ik merk dat er bij de dga of directie, en bij de medewerkers onderwerpen zijn die niet besproken worden. Denk hierbij aan de ambities en talenten die niet altijd goed zichtbaar zijn. Ook de ambities van het bedrijf zelf zijn niet altijd duidelijk voor de interne organisatie.


Tip: Versterk je organisatie van binnenuit!
Begin bij de basis om je interne organisatie te versterken. Dat doe je door ten eerste de communicatie hoog op de agenda te zetten. Wil je intern ondernemerschap stimuleren?

Een aantal tips:

  • Stel je ambities en strategieën scherp! Net als je kernwaarden. Blijf dit communiceren in alle lagen van je organisatie.
  • Maak de vertaalslag hiervan naar de dagelijkse operatie. Focus, structuur en kaders voor de medewerkers zijn hierbij essentieel.
  • Blijf continue in gesprek met de medewerkers over hun ambities, talenten en aandachtspunten. Maak tijd! En vraag hier goed op door.
  • Maak plannen voor de medewerkers om hun ontwikkeling inzichtelijk te maken.
  • Neem ook beslissingen over zaken die minder goed lopen. Laat het niet op zijn beloop, toon ook op dit vlak ondernemerschap!

Voor meer informatie, bel gerust met Sandra Kalcik!

Geschreven door:
Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch Privacy Disclaimer Intranet © Copyright 2017 Velde Webdesign & CMS: a&m impact