Naar inhoud

Blog: Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden!

Reken maar uit hoeveel je zegt met een filmpje...
In mijn rol als consultant bij Velde zie ik dagelijks heel veel vacatureteksten voorbij komen. Gek eigenlijk, want de wereld digitaliseert. Beeld, foto’s en films zijn overal. Daarom ondersteun ik teksten met visuele informatie. Dit wordt 600.000 keer sneller opgenomen dan tekst en blijft veel beter hangen.

Waar kijk jij als eerste naar in een vacature?
Als ik terugdenk aan mijn zoektocht naar die te gekke baan, borrelen een aantal dingen op die ik belangrijk vond:

  • Waar staat de organisatie voor.
  • Wat is de cultuur van het bedrijf.
  • Wat voor mensen werken er.
  • En het allerbelangrijkste: past dit allemaal bij mij?

Het is vrij lastig om dit uit een vacaturetekst te halen. Met beeldmateriaal over de vacature kun je op een speelse manier laten zien wat de organisatiecultuur is en wat voor type mensen er werken. Vanuit de luie stoel kun je vooraf al een inschatting maken of dit bij jou past. Daarnaast neem je gelijk een kijkje in de keuken. Het is toch anders om van je nieuwe collega te horen wat je gaat doen dan alleen een opsomming hiervan in een vacaturetekst te lezen.

Steven Spielberg
Sinds kort maken wij bij Velde ook vacaturefilms. Met een statief en onze iPhone onder onze arm gaan we bij de organisatie filmen om een vacaturetraject te starten.

Natuurlijk is het de eerste keer spannend om bij een klant te gaan filmen. De verwachtingen zijn torenhoog (vooral vanuit mezelf) en je kan niet even terug om nog een bepaald shot opnieuw te schieten. Daarnaast ben je ook nog afhankelijk van allerlei factoren die zo maar de kans op een Oscar kunnen belemmeren. Kortom: stress!

True love
Maar na de eerste keer was ik gelijk verkocht. Het is super leuk om te spelen met verschillende shots en te leren hoe je de regie pakt. Een klant merkt helemaal niet dat je een beetje aan het worstelen bent, hij vindt het zelf minimaal zo spannend om voor de camera te staan. Ik weet inmiddels dat het belangrijk is dat de klant het nut van een vacaturefilm in ziet. Dan komt het helemaal goed. De medewerking is groot en ze staan er helemaal voor open om zichzelf bloot te stellen. De hoofdrolspelers in mijn film stellen zich kwetsbaar op door voor mijn camera te staan en een blik in hun organisatie te werpen. Dit is echt gaaf om te zien!

Bekijk hier onze vacaturefilms! Ben jij ook verliefd geworden? Ik ben erg nieuwsgierig wat je ervan vindt. Laat je het mij weten per mail s.jonkers@velde.nl?

Geschreven door:
© Copyright 2018 Velde Online: a&m impact Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

We willen graag je toestemming vragen om deze cookies te plaatsen.

Klik hier voor meer informatie.

Accepteren Weigeren