Naar inhoud

Faalangst... Hoe ga ik daar mee om?

Geschreven door Yolanda Marijnen

Zwemles

"Mama, ik wil niet naar de zwemles. Als ik er aan denk, krijg ik buikpijn", zei de dochter van een vriendin laatst tegen me. Ze vond het spannend om het diepe in te gaan. Ze was bang dat het niet zou lukken om écht te zwemmen.

Zwembad Strepen Breed

Spanning

Wie herkent dat nu niet, zo'n spannend moment? Noem deze spanning voor het gemak faalangst. Geen leuk woord voor de meesten. Want wie wil er nu falen? Laten we het erop houden dat het vooral een confronterend woord is. Althans, dat is mijn ervaring uit de vele interviews die ik met verschillende gesprekspartners heb gehad.

Faalangst kan ook positief zijn. Dan houdt de faalangst je scherp, geeft je adrenaline, een kick. Je denkt een paar stappen vooruit om te voorkomen dat het mis gaat.

Maar wat als je last hebt van de negatieve variant? Dan kan faalangst je vijand zijn. Deze variant zit complex in elkaar. In het ergste geval kan deze faalangst je zoveel parten spelen dat je geen actie meer durft te nemen. Je stagneert, blokkeert, kunt niet meer presteren. Iemand die jou niet kent, kan dit uitleggen als gebrek aan motivatie of gebrek aan initiatief. Terwijl vaak het omgekeerde waar is. Je wilt juist iets heel erg graag, heel erg goed doen.

Quote Faalangst

Hoe ga je hier mee om?

Merk je aan jezelf dat faalangst negatieve spanning oproept? Dan is er werk aan de winkel! Je kunt leren omgaan met de faalangst.

Hierbij een paar tips:

  • Onderzoek wat je faalangst aanwakkert.
    Is het de angst voor kritiek van anderen of is het je angst om (desastreuze) fouten te maken en je doel niet te bereiken.
  • Hoe gek het ook klinkt: omarm je faalangst.
    Zie het als een cadeau, ook al zit je er niet op te wachten. Als je de confrontatie met je negatieve faalangst aangaat, kun je leren hiermee om te gaan. Bijvoorbeeld door je goed voor te bereiden op dat waar je tegenop ziet.
  • Voor wie wil je het goed doen?
    Als je het alleen maar goed wilt doen voor een ander, stop er dan mee. Het is belangrijk dat je iets doet vanuit je eigen intrinsieke motivatie en dat je zelf tevreden kunt zijn met het resultaat.
  • Analyseer de situaties waarin faalangst je beïnvloedt.
    Onderzoek welke emoties deze situaties oproepen. Wat doet dat met je? En hoe zou je je voelen zonder deze emoties?
  • Bedenk wat het ergste is wat zou kunnen gebeuren als je ‘faalt’.
    Plaats deze angst in een realistisch perspectief. Praat hierover met een goede vriend of vriendin. Realiseer je dat de wereld niet vergaat als jij faalt. Zo machtig ben je niet :-D.
  • En het allerbelangrijkste: wees lief voor jezelf.
    Te allen tijde! Fouten maken mag, durf ervan te leren.
© Copyright 2020 Velde Online: a&m impact Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

We willen graag je toestemming vragen om deze cookies te plaatsen.

Klik hier voor meer informatie.