Naar inhoud

Grijze bestelmuis wordt spin in het web

Inkoper nieuwe stijl is ondernemend en pro-actief

ZALTBOMMEL – De afdeling inkoop was in het verleden niet de meest sexy plek om te werken. Inkopers hadden het imago van grijze bestelmuizen. Mensen die elders niet goed functioneerden, werden vaak daar geparkeerd. Tegenwoordig is dit wel anders. Uit onderzoek is gebleken dat juist inkoop een belangrijke meerwaarde kan leveren aan het succes en de markt- en concurrentiepositie van een onderneming. „De moderne inkoper is dan ook een ondernemende man of vrouw met een uitstekend bedrijfskundig inzicht, een spin in het web die goed zicht heeft op het beleid en de strategie van de organisatie waarvoor hij werkt.”

Aan het woord is Yolanda Marijnen, managing consultant inkoopfuncties bij Velde Groep in Zaltbommel en een van de vier schrijvers van het boek ’Inkoper innoveer!’ dat onlangs is verschenen. Het handboek, waaraan ook Jacques Reijniers, hoogleraar inkoopmanagement aan de Business Universiteit Nyenrode, zijn collega Jeff Gaspersz (hoogleraar innovatiemanagement) en trainer Jan Roddeman van de NEVI Inkoopacademie bijdragen leverden, geeft praktische en interessante adviezen om slimmer en succesvoller in te kopen.
„Vooral nu, tijdens de economische crisis, is een goed functionerende afdeling inkoop van groot belang”, zegt Marijnen. „Niet om uitsluitend te focussen op het bedingen van de allerlaagste prijs van producten en diensten die je nodig hebt voor je onderneming. Goede leveranciers uitknijpen is immers in tijden van recessie uiterst onverstandig. Je speelt een gevaarlijk spel. Want als een goede toeleverancier omvalt, schaadt dat ook jouw business. Nee, waar het nu om gaat, is samenwerken en win-winsituaties creëren voor jezelf en je zakenpartner.”
„Neem een ziekenhuis dat een nieuwe MRI-scan nodig heeft. De inkoper kan dan streven naar de laagste aanschafprijs, maar hij kan ook samen met de leverancier kijken naar de mogelijkheid om met de nieuwe machine meer patiënten per dag te kunnen onderzoeken. Op die manier wint iedereen. De leverancier hoeft niet tot het gaatje te gaan, en voelt zich betrokken bij de afnemer en zijn wensen of problemen. Het ziekenhuis krijgt betere service en kan voortaan meer mensen op een dag helpen.”
„De inkoper ’nieuwe stijl’ heeft het stoffige imago van vroeger echt van zich afgeschud en fungeert als katalysator binnen het bedrijf. Hij is het visitekaartje van de onderneming voor zowel de interne klanten als de externe leveranciers”, aldus Marijnen. „Een goede inkoper moet daarom de volgende eigenschappen bezitten: hij moet ondernemend zijn, buiten de kaders durven treden, zelf initiatieven ontplooien, oprechte interesse in zijn interne klant hebben, de juiste vragen kunnen stellen, een groot inlevingsvermogen hebben en een goede netwerker zijn. Succes bereik je niet zonder de juiste contacten. Het is daarbij met name van belang dat je het topmanagement goed kent. Hun steun is essentieel. Zij kunnen de rol van inkoop maken of breken.” „Mensen kunnen binden, is mede daarom een belangrijke kwaliteit van de moderne inkoper. Hij of zij is een informele leider die zijn successen durft te delen en te vieren. De introverte inkoper is uit de tijd. Het is de kunst om trots te zijn en zelfvertrouwen uit te stralen zonder arrogant te zijn. Een inkoper mag zijn toegevoegde waarde voor het bedrijf best onderstrepen. Immers, een goede inkoper heeft binnen de kortste keren zijn salaris terugverdiend en meer.”
„Veel nieuwe inkoopdirecteuren zijn dan ook vandaag de dag zijinstromers die vanuit de sales en marketinghoek komen”, weet Marijnen. „Verkopers hebben vaak meer geldingsdrang, weten zich beter te profileren. Echter, als inkoper heb je – en dat klinkt misschien paradoxaal – vooral een leidend ondersteunende rol. Een zekere bescheidenheid is dan ook op zijn plaats. Hij moet het bedrijf echt het succes gunnen. Inkoop is dan ook niet zozeer een vak, als wel een passie. En dan bedoel ik vooral een passie voor het bedrijf. De inkoper moet er lol in hebben om de business en zijn bazen te laten stralen.”

Bron: De Telegraaf, 18 juli 2009

Bekijk het oorspronkelijke artikel

Geschreven door:
Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch Privacy Disclaimer Intranet © Copyright 2017 Velde Webdesign & CMS: a&m impact