Naar inhoud

Hop eerst eens binnen je eigen job

Er is altijd wel een betere baan, als je de reclames van vacaturesites en wervingsbureaus moet geloven. Maar is dat wel een betere baan? Wat biedt die baan wat je huidige werk niet heeft? Een hogere beloning, een mooiere auto of ga je werken voor een betere organisatie? Vaak zijn de verschillen niet eens zo groot en vallen er ook binnen je huidige baan, als je erover praat met je werkgever, nieuwe kansen te creëren. Te veel jobhoppen leidt tot een onrustig cv en daar houden werkgevers niet van. Waarom eerst niet proberen binnen je eigen job te hoppen?

Edith van den Anker, managing consultant bij Velde Groep, houdt zich dagelijks bezig met het assessen van medewerkers op commerciële, managementen directieposities in opdracht van organisaties. Zij wordt regelmatig geconfronteerd met veel wisselingen in een cv.
In tegenstelling tot wat sommigen denken, is volgens Van den Anker het hebben van een cv met een bijna alfabetische lijst van werkgevers helemaal geen pre op de arbeidsmarkt. „Sollicitanten proberen het goed te praten, maar in een of anderhalf jaar blijf je aan de oppervlakte van een functie. Wij zeggen altijd: ga eerst de diepte in”, aldus Van den Anker.
Veel werkgevers worstelen in deze tijd met de vraag hoe ze hun medewerkers kunnen binden en geboeid houden. „Draai de vraag eens om”, stelt Van den Anker. „Hoe verbonden voelen mijn medewerkers zich met de organisatie en hoe geboeid zijn ze door hun functie? Je bindt ze door medewerkers de ruimte te geven zich te ontwikkelen en doordat je als medewerker zowel als organisatie weet waar je kwaliteiten liggen.”
„Bedrijven investeren in mensen om hun valkuilen op te vijzelen via allerlei opleidingen en cursussen, maar voor iemand die op een onderdeel een drie scoort is het heel lastig om een acht te scoren. Je kunt dan beter kijken naar waar iemand goed in is en je daarop richten. En als het plafond bereikt is, is dat ook prima. Dan ben je klaar met elkaar en kun je elkaar loslaten”, stelt Van den Anker.
Om de kwaliteiten van medewerkers in kaart te brengen en een HR-beleid op te zetten wordt er steeds vaker gebruikgemaakt van een assessment. De uitkomsten van een assessment zijn waardevol in evaluatie- of functioneringsgesprekken, ze kunnen een werkgever steun bieden bij het binden van mensen. „Belangrijker dan de uitkomst is echter de nabespreking. Ken je je eigen kwaliteiten, laat je die voldoende tot hun recht komen en hoe ga je om met ontwikkelpunten?
Een score op zich zegt niets, er hoort een verhaal en een persoon bij. Een assessment is altijd in het licht van de match tussen functie en organisatie.”
Assessment kan een goed instrument zijn voor de dialoog tussen werkgever en werknemer. „Medewerkers staan ook steeds meer open voor een assessment, omdat ze het zien als kans in plaats van bedreiging.”

Bron: De Telegraaf, 2008

Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch Privacy Disclaimer Intranet © Copyright 2017 Velde Webdesign & CMS: a&m impact