Naar inhoud

Je thuisvoelen op je nieuwe werkplek. Kwestie van geluk?

Geschreven door Carlijn Cornelissen

Verkeerde keuze?

Na het lezen van de vacature, klap je meteen de laptop open om je motivatie te schrijven. Deze job is het zonder twijfel helemaal. Ideale functie-inhoud, high end producten of diensten, een topnaam in de branche en ook nog op minder dan een half uur afstand van je huis. En het heeft zo moeten zijn: jij komt als winnaar uit de bus en gaat bruisend van energie vol aan de slag. Totdat je enkele maanden later uitgeblust bent en verdrietig concludeert dat alles anders is dan je had verwacht. Je voelt je in deze organisatie totaal niet thuis.

Om te beginnen: neem jezelf niet kwalijk dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt. Het overkomt genoeg anderen ook. Niet voor niks loopt de helft van de nieuwe werkrelaties in het eerste jaar al op een teleurstelling uit: hierover schreven we eerder al een verdiepend artikel.

Een van de oorzaken van een mogelijke mismatch ligt zelfs in de krachtige eigenschappen die jij bezit. Deze eigenschappen hebben jou namelijk tijdens jouw sollicitatietraject ongemerkt in een bepaalde richting geduwd, waardoor je iets heel belangrijks over het hoofd hebt gezien. Je hebt onvoldoende aandacht geschonken aan de cultuur van je nieuwe werkgever of niet onderkend dat deze minder goed bij jou past. Natuurlijk is dat ontzettend vervelend, maar deze ervaring heeft je wel geleerd hoe belangrijk cultuur is bij het vinden van jouw ideale job. En dat inzicht is veel waard!

Dit artikel geeft je handvatten om de volgende keer cultuur wél te doorgronden en eenvoudiger te bepalen in wat voor omgeving jij als mens en professional maximaal tot je recht komt.

Photographyby SAB 13 happynewjob breed

Waarom heb je de cultuur niet goed aangevoeld?

Maar allereerst: hoe komt het nou dat je niet eerder hebt aangevoeld dat de cultuur van een bedrijf niet bij je past? Dat heeft grotendeels te maken met de mindset waarin je verkeert zodra je in een sollicitatieprocedure terechtkomt. Op dat moment ligt de focus op het bereiken van het ideale eindresultaat: een nieuwe baan. Je verliest daarom onbedoeld en onbewust bepaalde cruciale zaken uit het oog.

Je bent gericht op winnen
Tijdens het gesprek ben je vooral bezig om jezelf te presenteren en je van je beste kant te laten zien. Die baan is jouw einddoel en daar ben je volledig op gericht. Daardoor lonkt het gevaar van oogkleppen en het niet toelaten van minder mooie aspecten van het bedrijf of de functie. Dit is wat jij wilt en je zult alles doen om als winnaar uit de bus te komen. Hierbij vergeet je jezelf gaandeweg de belangrijkste vraag te stellen: wil je eigenlijk wel de winnaar zijn?

Je wilt aardig gevonden worden
De man of vrouw die tijdens het sollicitatiegesprek tegenover jou zit, kan zomaar je leidinggevende worden. En in elk geval bepaalt hij of zij in deze procedure over jouw lot. Logisch dat je aanneemt dat het belangrijk is dat jij vriendelijk, toegankelijk en sociaal overkomt. Het stellen van kritische vragen of tegenwicht bieden gedurende het gesprek, voelt in combinatie met dat doel niet heel voor de hand liggend. En dus is er een grote kans dat jij (bewust of onbewust) jouw gedrag en houding aanpast op je doel om aardig gevonden te worden. Helaas betekent dat wel dat je jezelf onvoldoende ruimte geeft om voor jou belangrijke zaken aan de kaak te stellen of te doorgronden.

Je mist de juiste voorbereiding of gesprekstechnieken
Wanneer je tijdens een gesprek de diepte ingaat, komen de essentiële vraagstukken op tafel. Het is erg belangrijk dat je je dan goed weet uit te drukken en de tijd neemt om een goed antwoord te formuleren. Je brein beoefent op zo’n moment topsport. Die benutte denkkracht kan ervoor zorgen dat het mentaal zwaarder is om zelf verdiepende wedervragen te stellen. Kortom, als je onvoldoende gesprekstechnieken tot je beschikking hebt, kan een sollicitatiegesprek voelen als een tennisballenkanon, waarbij jij alle zeilen bij moet zetten om elke bal goed terug te slaan. Zorg daarom voor een goede voorbereiding van het gesprek, zet je vragen alvast op papier en verdiep je in de materie van gesprekstechnieken.

Quote winnaar

Je vertrouwt op je intuïtie
De mensen die jij tijdens de sollicitatieprocedure ontmoet, zijn lang niet altijd de mensen waarmee je gaat samenwerken. Natuurlijk is het prettig dat je gevoel bij hen goed is of dat je bij binnenkomst meteen dacht: dit is een plek waar ik met plezier kan werken. Het is helemaal niet gezegd dat je intuïtie niet klopt, integendeel. Heel veel mensen kunnen daar terecht erg op vertrouwen. Echter is het wisselen van baan een dusdanig ingrijpende keuze, dat alleen afgaan op je ‘gut feeling’ niet verstandig is. Je hebt ook feiten nodig om een goed besluit te nemen over het vervolg van je carrière. Het moet dan ook je missie zijn om zo veel mogelijk feitelijke informatie te verzamelen.

Je vertrouwt op je waarnemingen
Je intuïtie wordt natuurlijk deels gevoed door je waarnemingen. Maar waarnemingen hebben ook invloed op hoe jij de feitelijke informatie over een organisatie interpreteert. Stel, je komt binnen in een organisatie met een fantastische kantoorinrichting of met een supercleane werkplaats die vol staat met de allernieuwste innovatieve apparatuur. Dan vertaal je dat automatisch door naar de werkcultuur en neem je aan dat die vast ook vooruitstrevend zal zijn. Niets van dit alles hoeft waarheid te zijn. Er zijn genoeg bedrijven die er futureproof uitzien, maar er een zeer hiërarchische werkcultuur op nahouden. Of omgedraaid. Laat je niet leiden door wat je aan de buitenkant ziet.

De werkcultuur doorgronden

Nu je weet welke valkuilen ervoor zorgen dat je er niet of moeilijk in slaagt om de werkcultuur écht te doorgronden, is natuurlijk de vraag: hoe lukt dat je wel? Wanneer je in een sollicitatieprocedure zit waarbij een werving- en selectiebureau is betrokken, kunnen jouw vragen hierover daar al (deels) beantwoord worden. Is dit niet het geval, dan gebruik je deze tools in het rechtstreekse contact met het bedrijf.

1. Stel zelf veel vragen

In een sollicitatiegesprek wil je jezelf laten zien. Dat doe je door antwoorden te geven, maar ook door vragen te stellen. Denk niet dat je vervelend of drammerig bent. Als jij de juiste vragen op een positieve manier stelt, komt dat juist heel voorbereid en betrokken over. Wil je meer te weten komen over de werkcultuur, dan zijn dit zeer relevante vragen:

  • Hoe ziet het team eruit? Hoe lang werken deze mensen al samen? Wat voor types zijn het? Wat is hun achtergrond?
  • Welke ontwikkelingen heeft de organisatie de afgelopen jaren doorgemaakt? Zijn er koerswijzigingen geweest? Hoe lang is het management al hier?
  • Is er een organogram? Hoe lang is de structuur al zoals hij is?
  • Met wie ga ik allemaal samenwerken? Zowel intern als extern? En hoe lopen deze samenwerkingen momenteel?
  • Waar word ik in mijn functioneren op beoordeeld en op afgerekend? Wie beoordeelt mij? Hoe ziet de gesprekscyclus eruit?
Photographyby SAB 39 greatambitions breed

2. Benut alle mogelijkheden om de organisatie beter te leren kennen

Hoe eerder jij meer van de organisatie(cultuur) weet, hoe sneller je ontdekt of deze wel of niet bij je past. Benut daarom in elke fase van het sollicitatieproces de mogelijkheden om meer van het bedrijf te weten te komen. Natuurlijk begint dit met het bekijken van de website en de socialmediakanalen. Zoek daarnaast via Google naar content die over de organisatie gaat. En gebruik zeker ook de kracht van LinkedIn. Wie werken er allemaal? Zijn er connecties verbonden (geweest) aan deze organisatie? Mogelijk kun je ze een berichtje sturen of bellen om te vragen naar hun ervaring.

Tijdens of voorafgaand aan het eerste gesprek, is het prima om alvast te vragen of je een rondleiding kunt krijgen. Kan dat niet direct, dan is die ruimte er vast in een volgende ronde. Zit je in de laatste fase, dan is het zeker niet raar als je vraagt om een dag(deel) mee te lopen. Zo’n meeloopmoment is bij uitstek geschikt om het team te leren kennen en hen vragen te stellen.

3. Maak het concreet

Als je alles hebt gedaan om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van een werkcultuur, is het zaak om een gefundeerde afweging te maken. Dat betekent dat je je wil om te winnen, je intuïtie en je waarnemingen tijdelijk parkeert. Je gaat af op de feiten en de informatie die je hebt verzameld. Die zet je af tegen wat voor jou de belangrijke ingrediënten zijn voor een werkcultuur die bij je past. Dat doe je heel eenvoudig door een lijstje te maken met positieve en negatieve bevindingen. Noteer ook over welke dingen je nog twijfelt. Op basis daarvan maak je de balans op. Kijk in de spiegel en geef antwoord op de vraag: wil ik de baan of wil ik winnen?

Bevind je je in een sollicitatietraject via een recruiter of een werving- en selectiebureau? Kaart dan het thema werkcultuur ook zo vroeg mogelijk aan en stel daar alle vragen die je hebt. Hoe eerder je een goed beeld hebt van de omgeving waar je gaat werken, hoe beter. Bijkomend voordeel van zo’n externe bemiddelaar is dat deze vanuit een neutrale, observerende positie naar de organisatie kijkt en jou daar dus al veel informatie over kan geven. Die kennis neem je mee wanneer je gaat kennismaken.

Conclusie

Overall zijn er dus volop manieren om al tijdens het sollicitatieproces een goed beeld te krijgen van de werkcultuur van een bedrijf. Het initiatief daarvoor moet je zelf nemen. Ga ook bij jezelf te rade: wil ik werken in een cultuur waarin ik me comfortabel voel? Of zit ik in een fase in mijn carrière waarin ik juist graag word uitgedaagd? Verder is het vooral zaak om niet te bang te zijn voor afbreukrisico. Pieker niet of bepaalde vragen ervoor gaan zorgen dat je niet aardig gevonden wordt. Vraag je niet af of mensen het gek vinden als jij een halve dag op de werkvloer bent. Mocht dat het geval zijn, dan ben je sowieso verzeild geraakt in een werkcultuur waar jij niet zou passen. Dus dan kan je maar beter vroeg in het proces de deksel op je neus krijgen. In realiteit zal je juist een andere indruk achterlaten. Die van de betrokken, gemotiveerde en serieuze kandidaat. En da’s toch de persoon waarnaar elke goede werkgever uiteindelijk naar op zoek is.

En ben je nu al ergens aan het werk waar je je (nog) niet helemaal thuis voelt, niet helemaal op je plek zit of waar niet duidelijk is wat er van je verwacht wordt?

Binnenkort publiceren we een artikel waarin je leest wat je kunt doen om jezelf op koers te brengen en te investeren in de relatie met je collega’s en leidinggevende in een werkcultuur die nieuw voor je is of nog wat aanpassingsvermogen van je vraagt.. Meld je aan voor de Velde Update en blijf op de hoogte!

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

  • Blog Es Keuzes Maken Krijtbord Dienst

    Ambitiegesprek

    Iedereen komt ooit op het punt: Wat wil ik nu echt met mijn carrière? Past mijn huidige organisatie nog bij mij? Op welk vlak wil ik mij nog ontwikkel ...

    Lees meer
  • Voetstap artikel

    De onderschatte waarde van motivatie en ambitie

    Organisaties die voor hun recruitment een nieuw en verfrissend pad kiezen, krijgen toegang tot een groep uitzonderlijk gemotiveerde mensen.

    Lees meer
  • Artikel Millennials Vm 1 artikel

    Zo word je als millennial succesvol tussen andere generaties...

    Met een gezonde dosis inlevingsvermogen en flexibiliteit kan je als millennial het verschil maken in een organisatie. Daarom in deze longread tips hoe ...

    Lees meer
  • Blog Es Boxing nieuws

    Blog: Past je baan nog bij jouw ambitie?

    Op naar de beste job! Hoe concreter je ambitie en motivatie, hoe beter je in staat bent om je ideale loopbaan te ontdekken.

    Lees meer

Je kan je favorieten bewaren door in te loggen op ‘Mijn Velde’ profiel.

Inloggen Even geduld aub.

Heb je nog geen ‘Mijn Velde’ profiel? Klik hier om er direct een aan te maken. Met een ‘Mijn Velde’ profiel kan je snel solliciteren, altijd en overal je sollicitaties inzien en je favorieten makkelijk opslaan.

© Copyright 2020 Velde Online: a&m impact Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

We willen graag je toestemming vragen om deze cookies te plaatsen.

Klik hier voor meer informatie.