Naar inhoud

Juiste drijfveren bepalen succes

„Succesvolle leiders stellen zich kwetsbaar en leerbereid op.”

ZALTBOMMEL – Natuurlijk moet een directeur van een onderneming kennis van zaken hebben, intelligent en stressbestendig zijn. Maar belangrijker nog dan het hebben van de gewenste competenties is het hebben van de juiste drijfveren, zo blijkt uit onderzoek van de Velde Groep. „Het zijn de drijfveren die het succes bepalen. Alleen als de persoonlijke drijfveren van de kandidaat overeenstemmen met de behoeften en het karakter van het bedrijf is zakelijk succes gegarandeerd.”

Eline Duine, senior consultant-partner, en haar collega Reinout Janssens, managing consultant directiefuncties en partner van de Velde Groep, onderscheiden daarbij drie groepen drijfveren. „De eerste zijn de statusgerichte drijfveren. Zoals macht, aanzien, competitie en een hoog salaris”, legt Duine uit. „Deze lijken veelal de boventoon te voeren bij mensen die carrière maken in corporate organisaties.”
„De tweede en derde groep zijn de inhoudelijke en sociale drijfveren”, vult Janssens aan. „Bij de eerste gaat het om streven naar perfectie of een hoge mate van kwaliteit, het blijvend willen leren, persoonlijke ontwikkeling en zingeving. Bij sociale drijfveren zijn mensen juist uit op waardering en samenwerking en hebben zij de wil om anderen te helpen. Wat wij constateren is dat deze twee typen drijfveren een positieve werking hebben op het succes van een onderneming.”
De heersende vooroordelen over de strenge, statusbeluste baas blijken niet te kloppen. „De competitief ingestelde man of vrouw die uit is op macht en geld, is beslist niet de meest succesvolle speler in het veld. Zeker voor het Midden en Klein Bedrijf (MKB), waar collectieve belangen voor individuele belangen gaan, geldt dat de weg tot succes dieper zit en vooral voortkomt uit de inhoudelijke en sociale drijfveren. Uit ons onderzoek komt naar voren dat het juist drijfveren als leren, streven naar perfectie en de wil tot samenwerken zijn, die iemand echt succesvol maken.”
Een goede leider heeft vooral de kracht om mensen om zich heen te verzamelen die beter zijn dan hijzelf. Hij durft zich kwetsbaar en leerbereid op te stellen en stimuleert dit ook binnen het bedrijf. Daarnaast neemt hij geen genoegen met het gemiddelde. „Met name het nastreven van kwaliteit en perfectie vergroot de klantgerichtheid en daarmee de marktwaarde van het bedrijf.”

Bron: De Telegraaf, 10 september 2011

Bekijk het oorspronkelijke artikel

Geschreven door:
Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch Privacy Disclaimer Intranet © Copyright 2017 Velde Webdesign & CMS: a&m impact