Naar inhoud

Met zwetende handen naar Frankrijk?

Verschenen in Globe Magazine april 2017

Het blijft voor veel Nederlandse ondernemers maar een moeilijk land, Frankrijk. De taal, de cultuur en de reputatie van de Fransen nodigen niet uit om de stap te zetten. Expert Wim van Teeffelen van Ondernemen-Frankrijk en ondernemer Ryan Kalkhoven leggen uit dat het niet zo lastig hoeft te zijn als je bepaalde zaken in ogenschouw neemt.

Terughoudend
“Revenu in het Frans is inkomen. In het Engels betekent het omzet. Ik leg het altijd uit, maar ergens na een half jaar is men dat vergeten en komen ze terug bij me met een aanslag die in hun ogen niet klopt.” Van Teeffelen weet waar hij het over heeft. Met Ondernemen-Frankrijk helpt hij kleine ondernemers een Franse vestiging op te zetten. Hij regelt het papierwerk van A tot Z zodat bedrijven direct van start kunnen gaan met het verkopen van hun product of dienst. Door zijn jarenlange ervaring in deze materie herkent hij de drempel. “Aan de exportcijfers kan je zien dat het lastig is”, zo stelt Van Teeffelen. “De inschrijving van een simpele BV vereist nogal wat documenten. Het gaat om gecompliceerde procedures. Het is de drempel om een bedrijf op te richten. Daar zit vaak de terughoudendheid.”

In loondienst
Ryan Kalkhoven, eigenaar van Yeastar en ervaringsdeskundige wat betreft dit onderwerp: “Het is een vreemde markt met een vreemde taal en andere zakencultuur. Dat maakt het lastig. Je begint helemaal opnieuw.” En wie laat je jouw product daar dan verkopen als je eenmaal van start kunt? Van Teeffelen heeft daar zo zijn eigen ideeën over. “In Nederland kun je redelijk gemakkelijk met een agent beginnen. Als je dat in Frankrijk doet en je wilt van jouw agent commercial af, praat je over serieuze schadevergoedingen. Neem liever direct iemand in loondienst en dan het liefst een Fransman. Het is eenvoudiger om van een werknemer af te komen. Heb je de verkeerde persoon ingehuurd dan gaat je dat wel geld kosten, dat is zo.” Kalkhoven had het geluk om direct een geschikte Fransman te kunnen aantrekken om de sales op zich te nemen. “Via mijn eigen netwerk kon ik direct met hem aan de slag. Een ervaren verkoper. Op salesgebied bepaalt hij de weg, wij volgen.”

Verschil met Nederland
Een belangrijk verschil met Nederland is, in de ogen van Van Teeffelen, de rol van de boekhouder en de belastinginspecteur. De Nederlandse ondernemer overlegt met zijn boekhouder om zo efficiënt mogelijk belasting te betalen. Hij of zij helpt om dit te realiseren, je gaat niet naar de belastingdienst. In Frankrijk is dat precies omgekeerd, zo legt hij uit. “Je gaat juist naar de belastingdienst voor dit soort zaken. Belastinginspecteurs hebben de specifieke opdracht om bedrijven daarmee te helpen. De boekhouder voert slechts uit. Vaak ontstaat er wrijving tussen de accountant en de Nederlandse ondernemer omdat die laatste denkt: ‘help mij nou’. Voor Nederlanders voelt het ongewoon om alle plannen bloot te leggen bij de belastinginspecteur.” Kalkhoven heeft nog een aantal andere typisch Franse fenomenen ontdekt afgelopen jaren. “De overheid zit er daar veel strikter bovenop. Daarnaast is de Franse werkcultuur anders. Hiërarchie speelt een grote rol; medewerkers hebben een afwachtende houding en laten hun manager het voortouw nemen. Als je dat niet begrijpt en daar niet op inspeelt, zul je tegen moeilijkheden aanlopen.”

Een aantal zaken is belangrijk om rekening mee te houden volgens beide heren. Van Teeffelen: “Het is een groot land, dat onderschatten Nederlanders vaak. Je kunt niet in een keer alles behappen. Begin in een regio, afhankelijk van jouw product. Probeer het eerst in Noord-Frankrijk bijvoorbeeld. Als dat wil lukken, kun je verder kijken”, zo stelt hij. De ervaring van Kalkhoven is anders. “Wij hebben juist heel het land aangepakt. De IT-sector is niet gebonden aan een bepaalde regio; een flink aantal partijen heeft ons direct gevonden via het internet.” Denk ook goed na met welk product je de Franse markt op wilt gaan, zo luidt het advies van Van Teeffelen: “Iedere ondernemer denkt dat zijn of haar product het beste van de hele wereld is, maar dat moet wel eerst getoetst worden aan de wens van de Franse klant of consument. Is dit positief? Gewoon beginnen. Als je bedrijf er eenmaal staat, valt het allemaal reuze mee.” Kalkhoven beaamt dit: “Het is ons enorm meegevallen. We hebben bewust gekozen om met een aantal partijen samen te werken die je kunnen begeleiden met het opstarten in Frankrijk. Je kunt dan gelijk de markt op!”

Geschreven door:
© Copyright 2017 Velde Webdesign & CMS: a&m impact Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch