Naar inhoud

Niet op je plek bij je nieuwe werkgever? Zó aard je wel.

Geschreven door Sharon Keuvelaar

Maar liefst 50 procent van de nieuwkomers in een bedrijf, slaagt er niet in om zich er daadwerkelijk thuis te gaan voelen. Voor hen eindigt een nieuwe job al in het eerste werkjaar in een teleurstelling. Schokkende cijfers, maar gelukkig kun je er als werknemer aardig wat aan doen om niet tot die 50 procent te gaan behoren. Je plek vinden in een nieuwe werkomgeving is namelijk geen kwestie van geluk of toeval. Settelen kost tijd en vraagt om een actieve houding en aanpassingsvermogen.

Ben je bang dat jij niet gaat aarden op je nieuwe werkplek?

Realiseer je dan dat je aan veel dingen moet wennen, zoals aan de cultuur van de organisatie, de opdracht die je hebt gekregen en de manier waarop de organisatie in elkaar steekt.

Ook je collega’s hebben tijd nodig om jou beter te leren kennen. En dan is er altijd nog de dagelijkse realiteit (zeker in de huidige coronatijd), die regelmatig mooie, vooraf gemaakte plannen en uitgesproken ambities dwarsboomt.

Dus, voel jij je nog niet helemaal op je plek in jouw nieuwe werkomgeving, blijf niet aanmodderen, maar start met investeren in verbetering.

35 BLI Velde oneline liggend 900x260

Hoe hervind je je positieve energie van het begin?

Het maakt niet uit of je een starter bent en het gevoel hebt dat je zwemt in een organisatie waar niemand jou echt ziet. Of dat je juist als nieuwe senior het idee hebt dat jouw bijdrage door alle jonge collega’s niet op waarde geschat wordt. En of je nu bang bent voor een gatenkaas-cv of de dreiging van werkloosheid omdat de jaren bij jou gaan tellen: het gevoel van niet op je plek zijn is knagend. Reden genoeg om de bron van het gevoel te achterhalen en te ontdekken op welke manier je weer in de juiste flow raakt. Zodat je je zo snel mogelijk weer veilig, energiek en nuttig voelt op je nieuwe werkplek.

Bagatelliseer je gevoel niet

Praat jezelf niet aan dat het flauw is dat je niet kunt settelen. Ook al is een gevoel als dit niet makkelijk te onderbouwen, je weet van binnen prima dat je het bij het rechte eind hebt. En nu je voor jezelf hebt vastgesteld dat jouw verwachtingen vooralsnog niet uitkomen, is de eerste stap richting verbetering gezet. Ben je daarbij bewust van het feit dat het allerminst vanzelfsprekend is dat een klik tussen jou, je collega’s en het bedrijf er direct is. Net als bij gewone relaties en vriendschappen moet je ook aan de band met je nieuwe werkgever werken. Er zijn gelukkig genoeg manieren waarop je kunt investeren in die relatie en je ongelukkige start kunt ombouwen in een succesvolle en fijne werkrelatie.

Quote vanzelfsprekend

Begin voordat je begint

Die investering in een goede werkrelatie en in jouw gevoel van thuis zijn, start eigenlijk bij voorkeur al voordat je daadwerkelijk aan je nieuwe job begint. Namelijk al in het sollicitatietraject. Wanneer je dan al doorgrondt in wat voor werkcultuur je terecht gaat komen, kun je onderzoeken of deze goed bij je past. Hoe duidelijker je weet wie jij bent, wat je ambitie is en in wat voor werkomgeving jij je goed voelt, hoe beter de match. We hebben een artikel geschreven over de manier waarop je de werkcultuur al tijdens jouw sollicitatietraject kunt leren kennen.

Maar goed, dat sollicitatieproces is voor jou een voldongen feit. Jij zit nu op een werkplek waar je niet helemaal geaard bent. Hoe verbeter je jouw situatie?

Breng je situatie in beeld

De eerste belangrijke stap die je te zetten hebt, is loskomen van negatieve emoties en de teleurstelling. Want: emoties vertroebelen een feitelijke kijk op de zaak. Probeer te achterhalen wat de bron van jouw gevoelens is. Zit de pijn in contacten met je collega’s of leidinggevende(n), dus in de menselijke sfeer? Of gaat het meer om de manier waarop processen zijn ingericht, hoe er wel of niet wordt samengewerkt of hoe resultaat- en taakgericht de organisatie is? Misschien ligt de mismatch in de opdracht die je te vervullen hebt. Pakt de invulling daarvan anders uit dan afgesproken en strookt dat niet met wat jij als persoon graag wilt bereiken? Of ligt de oorzaak nog dieper en is er geen match tussen jouw eigen ambitie en die van de organisatie? Wanneer je weet wat de voedingsbodem van jouw ontevredenheid is, kan je er verbetering in brengen en heb je ook in beeld wie jou mogelijk daarbij kunnen helpen.

Blijf in charge

De belangrijkste opdracht na het in kaart brengen van je huidige situatie, is gericht aan jezelf. Welke dingen kan jij doen om de situatie te verbeteren? Waar heb je invloed op? Wat heb je nodig om je beter te voelen? Om welke hulp kan je vragen? Kijk daarbij niet alleen naar de menselijke aspecten en de relaties op het werk, maar ook naar de inhoud. Doe je je werk goed, weet je wat er van je verwacht wordt en lig je wat dat betreft op koers, passend bij de opdracht die je gehad hebt? En zo ja, sluiten jouw verwachtingen ook aan op de verwachtingen die jouw leidinggevende of het bedrijf van je heeft en de ambitie die wordt nagestreefd? Dit soort vragen zou je jezelf altijd moeten stellen, ook wanneer je wel goed op je plek zit. Zo blijf je in charge.

Quote watkanjij

Zoek de verbinding met de ander(en)

Ongetwijfeld hebben ook anderen in de organisatie invloed op hoe het met jou gaat. Het aangaan van het gesprek over jouw gevoel is misschien wel het allermoeilijkste, maar ook het allerbelangrijkste als je vooruitgang wilt boeken. Het is niet nodig om al je leed direct bij je manager op tafel te leggen. Integendeel. Neem weer die invalshoek van jouw behoefte: wat heb je nodig om je wel thuis te gaan voelen? Door samen terug te pakken op je ambitie en de opdracht die je gekregen hebt toen je aan de functie begon, voer je een constructief gesprek. Wil je specifieke dingen graag anders zien, spreek dat dan uit en stuur aan op oplossingsgerichte voorstellen. Ben wel voorbereid dat je in een goed gesprek niet alleen feedback kunt geven, maar ook moet kunnen ontvangen. Het doel is om samen een oplossing te vinden, dus laat je niet verleiden om in de aanval of de verdediging te gaan. Dat kan alles onnodig op scherp zetten. Voor je het weet zit je in de emotionele modus en loopt het gesprek heel anders dan beoogd.

Tips om de dialoog constructief te houden

  • Denk goed na over met wie je het gesprek aangaat. Houd je jouw kijk eerst nog tegen het licht bij iemand die je vertrouwt? Maak je een afspraak met HR? Of benader je meteen je directe leidinggevende?
  • Ga je het gesprek met je leidinggevende aan, doe dat dan tactvol. Ook als je eigenlijk al hebt besloten dat je de organisatie gaat verlaten. Omstandigheden kunnen altijd veranderen en je wilt niet in een lastig parket komen. Het coronavirus is een voorbeeld, maar wie weet komt er plots een nieuwe manager of krijg je een nieuwe collega waarmee het fantastisch klikt. Dan wil je niet al hebben uitgesproken dat je serieus nadenkt over jouw vertrek.
  • Houd focus op mensgerichte communicatie, om zo te voorkomen dat er een welles-nietes gesprek over iets werkinhoudelijks ontstaat of getouwtrek over wie gelijk heeft. Zolang je bij jouw gevoel blijft en aangeeft dat je een positieve ontwikkeling voor ogen hebt, kan je gesprekspartner hier niets tegenin brengen. Immers, iemands gevoel kan niet goed of fout zijn.
  • Een goed gesprek bestaat uit zenden en ontvangen. Dat geldt dus ook voor feedback. Wanneer je zelf vraagt om feedback op jouw functioneren, laat je zien dat je je kwetsbaar opstelt en openstaat voor verbetering.
  • Wanneer dingen anders gaan dan aanvankelijk besproken, vraag dan naar de oorzaak hiervan en wat het perspectief is. Wat is de impact van de veranderingen op de opdracht die jij hebt gekregen of op de ambities van de organisatie? Laat zien dat je wilt meedenken, doe suggesties voor alternatieven of mogelijke oplossingen. Stel dat je nu niet kan doorgroeien: wat kan er mogelijk wel?
Photographyby SAB Velde 118 breed

Manage je eigen verwachtingen

Nadat je de situatie volledig in beeld hebt gekregen, is het belangrijk om de balans op te maken. Hoe heb je dit proces ervaren? Voel je je gehoord? Hoe sta je er zelf in? Zie je nog potentie en kansen op verbetering? Is er perspectief op het vlak van de opdracht die je hebt gekregen? Het is daarbij ook essentieel om te bepalen in hoeverre je bereid bent om zelf te veranderen en dingen aan te passen, te bedenken of je het geduld hebt om je oordeel uit te stellen en of het perspectief voldoende is om te blijven. En: bedenk dat het gras bij de buren altijd groener is. De perfecte baan bestaat niet.

Jij hebt het in de hand

Of je nu wilt gaan of blijven, het mag duidelijk zijn dat jij zelf de sleutel voor de oplossing in handen hebt. Bouwen aan je carrière is hard werken. En het is een kwestie van grondig nadenken over je keuzes en je plannen. Zie het als een investering in jezelf, in je werk en in de mensen om je heen. Ga op zoek naar verbinding, blijf jouw opdracht toetsen aan jezelf en je werkomgeving en kies de positieve invalshoek waarbij je ervanuit gaat dat iedereen wil dat de samenwerking slaagt. Dan is er een fundament om samen de weg naar boven te vinden en te werken aan de ambitie die jullie verbindt.

© Copyright 2020 Velde Online: a&m impact Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

We willen graag je toestemming vragen om deze cookies te plaatsen.

Klik hier voor meer informatie.