Naar inhoud

Old Boys Network lijkt achterhaald

Ook directeur zweet op keurige sollicitatiebrief

De tijd dat directeuren en commissarissen alleen voortkomen uit een select gezelschap, het zogenoemde old boys network, lijkt achterhaald. In het midden- en kleinbedrijf zijn honderden bedrijven op zoek naar directeuren en commissarissen en steeds vaker verschijnen er gewoon advertenties in de krant. Het adagium: „Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent”, dat lange tijd opgang vond bij de benoeming van bestuurders, heeft voor een groot deel van het mkb zijn beste tijd gehad en lijkt vervangen door „Het gaat erom wie je bent en wat je kunt.” Deze nieuwe trend biedt talentvolle jonge professionals die zich al bewezen hebben de kans door te stromen naar de vijver waarin wordt gevist op nieuwe commissarissen of bestuurders voor Nederlandse ondernemingen.

Twintig jaar geleden was het absoluut ’not done’ om een directeur of commissaris via een advertentie te werven”, stelt Reinout Janssens, managing consultant en partner bij Velde Groep gespecialiseerd in commerciële en directiefuncties. „Het ging in die tijd meestal via via. Wij zijn er zo’n zeven jaar geleden mee begonnen. Nu zie je dat met name in het mkb ondernemers initiatief eisen van de kandidaten. Ze zijn op zoek naar een directeur die tussen de mensen staat, een ondernemer in loondienst. Persoonlijkheid is hierbij een steeds belangrijker factor.”
Het is belangrijk dat het initiatief van de kandidaat uitgaat. Velde Groep werkt met een database met potentiële kandidaten, maar het is volgens Janssens niet zo dat die automatischworden meegenomen in een sollicitatieprocedure als hun profiel past. „We screenen de database wel en mailen mogelijke kandidaten een dag van tevoren de vacature die in de krant zal komen. Ze moeten echter wel een sollicitatiebrief schrijven om hun belangstelling kenbaar te maken.”
Door te adverteren en kandidaten een brief te laten schrijven, dwing je ze volgens Janssens goed na te denken over de functie. „De kandidaat wordt geprikkeld door een profiel dat bij een functie hoort. Daardoor krijgt hij een goed idee van wat hij gaat doen als hij de functie krijgt en of hij daar gelukkig van wordt. Als je wordt gevraagd voor een functie ben je misschien veel minder kritisch of die functie of dat bedrijf wel echt bij je past.”
Hoewel nog lang niet alle bedrijven via advertenties op zoek zijn naar kandidaten voor een directie- of commissarissenfunctie, lijken de kandidaten er minder moeite mee te hebben. „Op iedere advertentie krijgen we tussen de 100 en 200 reacties. Daar zitten ook potentiële commissarissen bij die niet in een netwerk zitten en die je anders niet zou bereiken. Er zijn ook oud-politici die zich melden voor een positie”, vertelt Janssens zonder namen te noemen. „We zullen natuurlijk nooit de Mobergs (bestuursvoorzitter van Ahold red.) van deze wereld bereiken, daar zijn headhunters voor. Bij dergelijke posities spelen ook reputaties een belangrijke rol.”
Voor de directeuren in spe die zich melden voor een positie is emotionele intelligentie (EQ) eigenlijk nog belangrijker dan alle kennis die men in huis heeft. „Soms hoor je van een directeur die belangstelling heeft voor een baan: ik hoef toch niet te solliciteren? Ik heb me al bewezen. Het gaat echter om competenties. Een cv kan er op papier heel mooi uitzien, maar in een eerste gesprek moet blijken of de persoonlijkheid past bij het bedrijf. Naast commercieel moet hij ook persoonsgericht zijn.”
Naast directeuren zijn er ook familiebedrijven die op zoek zijn naar een commissaris. „Ze zoeken vooral mensen die betrokken zijn bij het bedrijf en een stukje ondernemerschap meebrengen. Daarbij zoeken we ook onder de jongere generaties. Ze hebben misschien een minder lange staat van dienst, maar ze hebben al wel wat opgebouwd. Boven aan het lijstje staat altijd persoonlijkheid, het is in de praktijk altijd mensenwerk. Het beeld van de commissaris die dikke sigaren rookt of tijdens een vergadering in slaap valt, moet worden bijgesteld. We zoeken vooral mensen die toezichthoudend en als klankbord voor de ondernemer werken.”
Volgens Janssens is het nu de tijd voor ’dienende directeur’. „Bedrijven zoeken iemand die niet boven de mensen staat en die authentiek is. Iemand die commissaris of directeur wil worden en die het niet uitmaakt of hij gevraagd wordt of moet solliciteren.”

Bron: De Telegraaf, 14 april 2007

Bekijk het oorspronkelijke artikel

Geschreven door:
Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch Privacy Disclaimer Intranet © Copyright 2017 Velde Webdesign & CMS: a&m impact