Naar inhoud

Blog: Starten in het buitenland

Je bent nationaal succesvol, maar je hebt de ambitie om ook internationaal dit succes uit te bouwen. Of je bent al actief in het buitenland, maar op de één of andere manier loopt het niet zoals je voor ogen hebt. Dit vraagt dus om een andere aanpak.

Starten in het buitenland gaat niet vanzelf. Als ondernemer kom je dan meteen veel ‘blokkades’ tegen. Toch is het makkelijker dan je denkt. Met de juiste voorbereiding kom je een heel eind. Dat lijkt makkelijk gezegd, maar hoe dan precies? En wat heb je dan nodig? Tijd voor advies!

Blog 2 - Starten in het buitenlandFaciliteren
Allereerst is het belangrijk om je eigen positie op de nationale en buitenlandse markt te bepalen. Hoe heb je tot nu toe de nationale markt benaderd en met name met welke middelen? Ga je de internationale markt ook zo aanpakken? Vaak is het nuttig om te beginnen met een marktonderzoek op de nieuwe markt die je wilt gaan betreden. Zo breng je precies in kaart wat de status quo van de organisatie is en daarnaast kan je onderzoeken hoe de concurrentie zich verhoudt.” Koen Mathijssen is Managing Consultant bij Velde Groep. Hij is specialist in cross-border recruitment en is vooral in België actief. “Als de organisatie een ‘local’ kan aannemen op de ‘nieuwe’ markt, is dat de beste keus, daar geloof ik heilig in! Iemand die de taal, cultuur, normen en waarden én de manier van zakendoen begrijpt. Je zoekt iemand die de brug kan slaan tussen twee culturen. Op deze manier krijgt het land de aandacht die het verdient.

Huiswerk
Blog 2 - Starten in het buitenlandHet advies is duidelijk, maar wat zijn dan de stappen die moeten worden genomen? Wat kan een organisatie aan voorbereiding doen om tot een succesvolle samenwerking te komen? “De ondernemer of manager moet tot het besef komen dat ze zaken gaan doen in een ander land. Ook al is dit bijvoorbeeld bij onze onderburen, de cultuurverschillen mogen niet worden onderschat. Een Belgische cultuur is in feite net zo verschillend van de Nederlandse als een Chinese of Russische cultuur. Daarom moet je je van te voren echt verdiepen. Zie het als huiswerk dat eerst gedaan moet worden.”

Oké, de internationale markt is in kaart gebracht, het huiswerk is zo goed als gedaan! De volgende stap is om een passend profiel te gaan opstellen. Wie is nou de juiste persoon die onze organisatie daadwerkelijk internationaal verder gaat brengen? “Belangrijk is dat je als ondernemer onthoudt dat de kandidaat mag ‘afwijken’ ten opzichte van de Nederlandse normen. Waar in Nederland afspraken op papier vast staan, kan in België best de onderhandeling opnieuw beginnen bij aanvang van het contract. Daarnaast zoeken ze in België veel meer zekerheid, persoonlijk maar ook zakelijk. Dit kost tijd. In het recruitmentproces maar ook daarna met het veroveren van ‘de nieuwe markt’.”

Blog 2 Starten in het buitenlandSamenwerken
Om meteen aan de slag te kunnen moet je kennis hebben van de wetgeving van het land, hoe ga je je nieuwe medewerker uitbetalen, wat zijn de standaarden betreffende arbeids-voorwaarden etc. Kan iemand de ondernemer hier bij helpen? “We brengen tijdens het recruitmentproces de ondernemer in contact met partijen die hen met praktische zaken verder kunnen helpen zoals de KvK, ambassades, Fenedex en FIT.

Deze partijen zijn gespecialiseerd in praktische zaken zoals wet- en regelgeving, contractvormen en arbeidsvoorwaarden.”

Alle voorbereidingen zijn getroffen en de juiste kandidaat is aangesteld. Maar hier houdt het natuurlijk niet op. “Om tot een wederzijdse succesvolle werkrelatie te komen, vinden wij het heel belangrijk dat er regelmatig met zowel de ondernemer als de kandidaat contact wordt onderhouden. Niet alleen voor onze klant die een spannende stap heeft gemaakt, maar ook voor de kandidaat, werken met een Nederlands bedrijf is net zo spannend!”

Wil je lezen hoe we dit in de praktijk brengen?
Lees hier hoe Sefar de ambitie waarmaakt met een local professional.
Lees hier hoe Avedko de eerste stappen buiten de Nederlandse landsgrenzen zet!
Lees hier hoe Firestone internationaal een nieuwe markt betreedt!




© Copyright 2017 Velde Webdesign & CMS: a&m impact Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch