Naar inhoud
Velde matcht ambitieuze organisaties met ambitieuze professionals.

Het klantverhaal van Alprokon

'Alprokon als eerste keus bij alle Europese klanten'
Petra van Herpen - Algemeen Directeur


Je bent je onderneming ooit aan de keukentafel gestart. Vanuit een droom. Met doelen die je wilt bereiken en ambities die je wilt realiseren. Samen met jouw medewerkers werk je hier dagelijks hard aan. Ieder vanuit zijn eigen intrinsieke motivatie.

De ervaring van Alprokon

Zo ook onze opdrachtgever Alprokon. Dit familiebedrijf met 27 medewerkers ontwikkelt en produceert al ruim 50 jaar aluminium oplossingen die de veiligheid van personen en gebouwen bevorderen. Velde heeft een Adjunct Directeur geselecteerd die bijdraagt aan de ambitie: ‘Alprokon als eerste keus bij alle Europese klanten!’

Werven vanuit een concrete opdracht

Om de juiste kandidaat voor deze directierol te werven heeft opdrachtgever Petra van Herpen, Algemeen Directeur en dochter van de oprichter, bewust de keuze gemaakt voor een specialist.

Iemand die rekening houdt met de gevoeligheid van het proces en verder kijkt dan de korte termijn. Iemand die weet wat het betekent om een deel van de dagelijkse leiding over te dragen op basis van vertrouwen en de juiste klik. En vooral ook iemand die met een objectieve en deskundige blik het proces in goede banen leidt.

Op zoek naar de perfecte kandidaat

Het wervingstraject rondom het nieuwe directie lid van de Alprokon familie is een proces dat impact op de gehele organisatie heeft. Wordt er door betrokkenen rekening gehouden met de gevoelens van de medewerkers van het bedrijf? Voelt de kandidaat aan dat er een historie is? En past hij/zij wel bij de cultuur van een MKB-familiebedrijf?

Het familiegevoel merk je zodra je binnenstapt bij Alprokon. Bij ontvangst neem je letterlijk een kijkje op de werkvloer. Hier zie je hoe de producten gemaakt worden en de verschillende generaties aan het werk zijn. De medewerkers zijn trots op hun bedrijf en de kwaliteit die ze samen leveren. Ze voelen zich thuis.

Ambitie en opdracht

Ons werving en selectietraject starten we om deze redenen altijd vanuit de specifieke ambitie van jouw organisatie. Waar wil je over vijf jaar staan en welke kwaliteiten moet jouw nieuwe collega bezitten om hieraan bij te dragen?

Om voor kandidaten duidelijk te maken hoe zij kunnen bijdragen aan de ambitie van Alprokon heeft Yolanda Marijnen, Senior Consultant bij Velde, samen met Petra van Herpen een concrete opdracht voor deze functie geformuleerd:

Samen met het directieteam geef je de organisatie nieuwe energie en flair door de transformatie van product-oriëntatie naar klant-oriëntatie. Je zet sales op poten, brengt structuur aan en je bent het gezicht van Alprokon naar de markt. Het doel? Omzetverdubbeling binnen vijf jaar.

Vertrouwensband

Yolanda: “Het gaat bij het werven van een directielid binnen een familiebedrijf niet alleen om de kandidaat zelf, maar juist ook om de gevoelens die spelen binnen de organisatie. Het opbouwen van een vertrouwensband van de consultant met de opdrachtgever is in deze situatie erg belangrijk. Je moet jezelf kunnen verplaatsen in de ander.”

Petra vult aan: “Bij Alprokon zijn medewerkers lang in dienst. Het is belangrijk dat alle belanghebbenden gehoord worden. Ik ken de organisatie als mijn broekzak en weet welke kwaliteiten er aanwezig zijn. Yolanda bewaakt vanuit haar rol het proces en geeft een weloverwogen advies. Waar ik vertrouw op mijn intuïtie kijkt Yolanda naar het grote geheel van ambitie, persoonlijkheid en motivatie.”

Bijdrage vanuit eigen intrinsieke motivatie

Alle kandidaten die wij selecteerden met onze persoonlijke aanpak voor Alprokon hebben het vermogen om bij te dragen aan de ambitie van de organisatie. Ieder vanuit zijn eigen intrinsieke motivatie. Dit gaat verder dan CV of ervaring. Juist de persoonlijkheid tijdens een kennismakingsgesprek geeft smaak. Zo komen kandidaten bij de opdrachtgever aan tafel die op papier niet direct de perfecte match lijken te zijn.

Zodra de eerste kandidaat bij Petra aan tafel zat, werd het proces tastbaar: Is er een klik tussen Petra en toekomstig directeur? Snapt de kandidaat de organisatie en geeft hij/zij energie? En vooral geeft de kandidaat het vertrouwen dat hij een bijdrage kan leveren aan de realisatie van de ambitie?

Voor de troepen staan

Door het boekje Omdenken van Berthold Gunster gaf kandidaat Richard Snel direct een leuke draai aan het gesprek met Petra. Dit gaf aanleiding voor de juiste vibes.

In het gesprek bleef Richard zichzelf, gaf een comfortabele indruk en stond stevig in zijn schoenen. Dat zegt veel tijdens een werving en selectieproces op executive niveau. De wens van Petra was een kandidaat die voor de troepen staat, een marktkoopman met boerenverstand. Iemand die zijn kennis niet misbruikt maar gebruikt.

Richard geeft aan: “Na tien jaar gewerkt te hebben als consultant was ik op zoek naar een vaste aanstelling bij een organisatie waar ik kan bouwen. Een bedrijf waar ik iets kan toevoegen. Met een echte ondernemer met wie ik mijn ambitie kan realiseren.”

Win-win situatie?

Bij Alprokon is dit duidelijk het geval. Richard is vol energie over de koers die gevolgd wordt en de uitdagingen waar hij dagelijks mee te maken heeft. Je voelt het vertrouwen tussen Richard en Petra. Maar ook aan de initiële opdracht wordt een concrete invulling gegeven. Nieuwe contacten worden gelegd, bestaande relaties vernieuwd, concurrenten in kaart gebracht en de klant centraal gesteld. Medewerkers weten Richard te vinden en werken samen dagelijks verder aan de ambitie van Alprokon.

Meer weten over werving en selectie op executive niveau?

Bij Velde geloven wij in Matching Great Ambitions. Hoe beter de ambities van onze kandidaten en opdrachtgevers met elkaar matchen, hoe meer profijt en werkplezier beiden ervaren. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Yolanda Marijnen.

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

  • Adjunct Directeur Vacature
    Ingevuld

    Adjunct Directeur

    Alprokon Aluminium

    Barendrecht
    Jouw opdracht: samen met de DGA geef je Alprokon nieuwe energie en flair. Door verandering van product-oriëntatie naar klant-oriëntatie.
    Lees meer
  • Dit is jouw ambitie
    21 maart 2019

    Dit is jouw ambitie

    Waarom is jouw ambitie zo belangrijk? Omdat de beste professionals van de wereld altijd keuze hebben en kiezen voor bedrijven met een inspirerende amb ...

    Lees meer
  • Werving en selectie Executive Dienst
    19 december 2018

    Werving en selectie Executive

    Als eigenaar of ondernemende directeur heb je ambities met jouw organisatie. Deze ambities kun je onmogelijk in je eentje waarmaken. Daarom ben je op ...

    Lees meer
  • Blog: ​Lig je nog op koers richting je ambitie? nieuws
    26 september 2017

    Blog: ​Lig je nog op koers richting je ambitie?

    Sta jij wel eens stil bij jouw ambitie? Hoe weet je of je nog op koers ligt?

    Lees meer

Je kan je favorieten bewaren door in te loggen op ‘Mijn Velde’ profiel.

Inloggen Even geduld aub.

Heb je nog geen ‘Mijn Velde’ profiel? Klik hier om er direct een aan te maken. Met een ‘Mijn Velde’ profiel kan je snel solliciteren, altijd en overal je sollicitaties inzien en je favorieten makkelijk opslaan.

© Copyright 2019 Velde Online: a&m impact Meerendonkweg 31 5216 TZ ’s-Hertogenbosch

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

We willen graag je toestemming vragen om deze cookies te plaatsen.

Klik hier voor meer informatie.

Accepteren Weigeren