waarom doen we wat we doen?

50% van de gestarte werkrelaties in Nederland loopt al in het eerste jaar uit op een teleurstelling. Niet motiverende bedrijfsculturen zijn hier de oorzaak of het gevolg van. Een bottleneck bij het bereiken van de ambitie. Daarom hebben wij de Velde Methode© ontwikkeld. De rode draad? Toetsen, concretiseren en monitoren van verwachtingen.


onderzoek

Dit confronterende percentage vinden we terug in verschillende onderzoeken.
Het meest recente onderzoek van Timetohire geeft aan dat 65% de bedrijfscultuur belangrijker vindt dan de werkzaamheden. Het is zelfs voor bijna 25% de reden om te vertrekken bij hun huidige werkgever.

Het onderzoek van Indeed zegt dat 65% van de nieuwe medewerkers binnen drie maanden alweer op zoek gaat naar een andere job. Bij grootverdieners (>90.000 euro) kijkt de helft binnen 28 dagen alweer rond. En volgens GrassGreener haakt zelfs gemiddeld 30% van de topmanagers in het eerste jaar af.

Wij schatten in dat 50% van de nieuwe werkrelaties binnen het eerste jaar niet succesvol is. Van deze nieuwe collega's vertrekt ongeveer de helft daadwerkelijk. En de andere helft blijft (nog) zitten, terwijl jij als werkgever ontevreden bent.

de echte oorzaak

Ligt dit aan de bluffende medewerker zonder doorzettingsvermogen, de gretige hr-afdeling of het snelle recruitmentbureau? Volgens ons ligt de échte oorzaak veel dieper: de bedrijfscultuur werkt niet motiverend genoeg.

De ambitie van de organisatie
is het fundament van een motiverende bedrijfscultuur. Het ontwikkelen van een cultuur waarbij iedereen gestimuleerd wordt om een bijdrage te leveren aan deze ambitie, is belangrijk en moeilijk.
Te vaak wordt de match, onder tijdsdruk en met de focus op groei, gemaakt op de organisatieblauwdruk van vandaag. Logisch, de dagdagelijkse business vergt veel energie.

Volgens ons ligt de échte oorzaak veel dieper: de bedrijfscultuur werkt niet motiverend genoeg.

eeuwenoud principe

Het principe van de motiverende bedrijfscultuur bewees zich ook in het verleden al moeiteloos. Ooit gehoord van Shackleton? Hij en zijn bemanning werden gered na een verblijf van tien maanden op Antarctica. Toeval dat iedereen het had overleefd? Nee, Shackleton had de juiste mannen getriggerd. In zijn vacature geen woord over vereiste ervaring of achtergrond. Hij had overlevers aangenomen. Mannen die net als Shackleton geloofden dat het onmogelijke mogelijk moest zijn.

Professionals die hij, op zijn beurt, hielp hun eigen ambities waar te maken.

het kan dus anders

Start-ups zijn een goed modern voorbeeld van organisaties die duidelijk de focus hebben op een motiverende cultuur. Ze komen net van de tekentafel en weten nog feilloos welk probleem ze voor hun klant willen oplossen. Start with the end in mind.

Bedrijven met een motiverende bedrijfscultuur zijn in staat om betere matches te maken. Er is sprake van effectief verwachtingsmanagement over de individuele bijdrage van elke collega. En dankzij die heldere opdracht kiezen nieuwe medewerkers voor het bedrijf en willen de huidige medewerkers meegroeien met de organisatie.

het vliegwiel

Herken je dat fantastische gevoel van een team dat in een flow zit? Ongrijpbaar, maar iedereen krijgt vleugels. Het vliegwiel draait en wordt steeds sterker. Daar werk je naar toe. Geïnspireerde, betrokken medewerkers versterken de bedrijfscultuur. Ze zijn loyaal en maken anderen krachtiger.

Betekent een concrete visie met ambities en medewerkers met een duidelijke opdracht, dat nieuwe collega’s nooit meer vertrekken? Nee, uiteraard niet. Het percentage zal echter minder confronterend zijn. En doordat de wederzijdse verwachtingen regelmatig onderwerp van gesprek zijn, zal het afscheid in ieder geval niet meer onverwacht komen.

meer informatie?

Nieuwsgierig hoe je jouw motiverende bedrijfscultuur kunt versterken?

Bekijk onze Velde Methode© of neem direct contact met ons op. We vertellen er graag over.